Powiadomienia PUSH – skuteczne narzędzie marketingowe?


Już 60 proc. Polaków posiada smartfony, a przeciętny użytkownik zerka na telefon aż 240 razy dziennie. Z tego powodu kanał mobilny staje się coraz bardziej powszechnym sposobem komunikacji marek z klientami. W tym celu wykorzystuje się między innymi wiadomości push.


Są to powiadomienia odbierane przez urządzenia mobilne, takie jak smartfon lub tablet. Od SMS różnią się tym, że otrzymać je mogą jedynie użytkownicy, którzy zainstalowali aplikację, ponieważ nie są one wysyłane przez operatora sieci. Wiadomości push pełnią funkcję informacyjną np. powiadomienie o wydarzeniu, najnowszych wynikach sportowych czy pogodzie. Najczęściej są wykorzystywane w celach marketingowych np. zachęcenie do pobrania kuponu, promowanie produktów i ofert wyprzedażowych, badania satysfakcji klientów dzięki ankietom mobilnym, zachęcanie do skorzystania z innych kanałów marketingowych np. media społecznościowe.


Jak działają?


Wiadomości push, zwane server push notifications, charakteryzują się dostarczaniem informacji do urządzenia mobilnego bez żądania ze strony użytkownika. Są przesyłane w formie tekstu, odnośnika przekierowującego do strony docelowej landing page lub jako okno dialogowe.

Różne urządzenia i usługi opierają się na różnych metodach dostarczania powiadomień push. Developerzy Apple wykorzystują API Apple Push Notification Service's Developers, aby aplikacje dostarczały wiadomości push do urządzeń iOS. Innym sposobem jest użycie usług w chmurze (mobilne BaaS), aby zapewnić funkcjonalność otrzymywania powiadomień push dla aplikacji mobilnych.


Zastosowanie beaconów i geolokalizacji


Do przeprowadzania skutecznej kampanii marketingowej z wykorzystaniem wiadomości push konieczne są podstawowe dane o grupie docelowej. Wykorzystanie wiedzy o lokalizacji użytkowników pozwala na trafną personalizację komunikatów push.

W przypadku geolokalizacji pozycja użytkownika jest określana na zewnątrz budynków za pomocą sygnału GPS. Gdy klient znajduje się w pobliżu sklepu lub usługi komunikat push zostaje automatycznie wysłany. Mała dokładność lokalizacji GPS nie pozwala jednak na wykorzystanie tego kanału komunikacji w skuteczny sposób wewnątrz budynków.

Zastosowanie beaconów umożliwia określenie lokalizacji użytkownika aplikacji z bardzo dużą dokładnością. Za pomocą sygnału Bluetooth użytkownik otrzymuje powiadomienia push w pobliżu beacona, znajdując się przy konkretnym sklepie w centrum handlowym, przy półce w supermarkecie lub przy konkretnym produkcie w sklepie.


Kanał komunikacji Omnichannel


Wiadomości push sprawdzają się w zastosowaniu modelu komunikacji Omnichannel. W kampanii marketingowej zostają jednocześnie wykorzystane kanały komunikacji: offline – wiadomości push wysyłane z beaconów w np. centrum handlowym, mobile – wiadomości push wysyłane za pomocą geofencing poza centrum handlowym. Ten model umożliwia zbieranie danych o klientach, jednak do zaplanowania kampanii powinno się wykorzystać się platformę marketingową, dzięki której możliwa jest segmentacja klientów oraz pozyskanie danych na temat dokonywanych przez nich akcji i danych o lokalizacji. Dopiero uzyskanie zagregowanych danych pozwoli na personalizację komunikatów push, a tym samym na zaprojektowanie skutecznej komunikację z klientami.

Powiadomienia push zwiększają zaangażowanie użytkowników aplikacji mobilnych z poziomu 10% do 50% – wynika z danych firmy Infobip. Komunikaty push są również używane jako metoda na aktywizację użytkowników niekorzystających z aplikacji mobilnych po pierwszym uruchomieniu, komunikaty dostosowane w zależności od czasu nieobecności – z uwzględnieniem danych o lokalizacji użytkowników.


Kampanie promocyjno-wizerunkowe miast


Również miasta wykorzystują nowe kanały komunikacji z mieszkańcami w prowadzeniu kampanii wizerunkowo-promocyjnych. Według ankiety Mam Startup spośród technologii, jakie powinna wykorzystywać aplikacja miejska ponad 50% respondentów wymieniło geolokalizację i powiadomienia push. Natomiast 38% uznało, że przydatną technologią we wdrożeniu aplikacji miejskiej są beacony.


Czy warto używać powiadomień push w kampaniach promocyjnych?


Wiadomości push są skutecznym narzędziem marketingowym, jednak jak każdego kanału komunikacji z klientami, trzeba wiedzieć jakich błędów uniknąć na etapie planowania kampanii. Jednym z najczęściej podawanych negatywnych cech tego typu powiadomień jest ich odbieranie przez klientów jako spam i niepotrzebne irytowanie użytkownika nieinteresującymi go treściami. Można tego uniknąć dostosowując ten typ komunikacji do grupy docelowej – segmentacja klientów i personalizacja komunikatów push, czego osiągnięcie jest możliwe dzięki określaniu lokalizacji użytkownika – w tym przypadku beacony są niezastąpionym narzędziem tworzenia kampanii za pomocą powiadomień push.

#powiadomieniapush #beacony #omnichannel #geolokalizacja #BLE

Udostępnij
Ostatnie posty
Archiwum
Wyszukaj wg tagów
Nie ma jeszcze tagów.
Podążaj za nami
  • Facebook Basic Square