Jak wykorzystać beacony w gamifikacji systemów lojalnościowych?


Twórcy nowych koncepcji marketingowych wykorzystujących nowe technologie, używają również psychologii gier w nawiązywaniu relacji z klientem przy użyciu aplikacji mobilnych. W poprzednim artykule omówiliśmy wpływ nowych technologii na kształtowanie się systemów lojalnościowych, między innymi beacony oraz nawigację wewnątrzbudynkową. Teraz przyjrzymy się, jakie możliwości daje wykorzystanie tych technologii w połączeniu z gamifikacją, czyli zastosowaniem modelów gier w lojalnościowych aplikacjach mobilnych w celu nawiązania interakcji z klientem i badania jego zachowań.


Co to jest gamifikacja?


Gamifikację zdefiniowano jako wykorzystanie mechanizmów znanych np. z gier fabularnych i komputerowych, do modyfikowania zachowań ludzi w sytuacjach niebędących grami, w celu zwiększenia ich zaangażowania. Technika bazuje na psychologii, w tym przypadku na uczuciu przyjemności i sukcesu, jaka płynie z pokonywania kolejnych osiągalnych wyzwań, rywalizacji czy współpracy.


Jak działają beacony?


Beacony dzięki technologii BLE (Bluetooth Low Energy) przesyłają informacje do smartfonów użytkowników, którzy znajdują się w pobliżu. Dzięki temu są wykorzystywane w kampaniach promocyjnych opartych o wiadomości push. Beacony są stosowane również w systemach nawigacji wewnątrzbudynkowej (indoor navigation). Funkcjonalności tych systemów – między innymi określenie lokalizacji użytkownika w czasie rzeczywistym, możliwość wygenerowania statystyk odwiedzin dla konkretnego miejsca oraz określenie odległości od danego miejsca – pozwalają na tworzenie wielu modelów gier opartych o lokalizację i liczbę odwiedzin w lojalnościowych aplikacjach mobilnych.


Badanie zachowań klientów


Grywalizacja pozwala na swoiste rozszerzenie lojalizacji, ponieważ możliwości nawigacji wewnątrz budynków są nieograniczone. Dzięki zapewnieniu bardziej empirycznych relacji z promocjami i programem nagród klienci mogą być nakłaniani do zmiany zachowań i w konsekwencji staną się stałymi klientami danej marki. Poprzez zachęcanie promocjami i możliwością wylosowania nagród w określonym dniu i czasie można zmaksymalizować zyski i jednocześnie wzmocnić lojalność klienta wobec marki. Kluczem jest zapewnienie takiej mechaniki gry, która w czasie rzeczywistym będzie dostarczała powiadomienia, nagrody i punkty w reakcji na aktualne zachowanie użytkownika.

Dzięki beaconom firmy mogą zbierać i analizować dane o zachowaniach użytkownika w czasie rzeczywistym, dzięki temu użytkownik może np. odblokować nowe poziomy lub dodatkowe funkcje aplikacji w oparciu o dane z poprzedniego miesiąca czy tygodnia.

Budowanie zaangażowania klientów

Jednym ze sposobów interakcji z użytkownikami jest przyznawanie punktów za określone czynności i tworzenie etapów kolekcjonowania punktów – kiedy osiągnięcie kolejnego progu lojalności będzie się przekładać na określone nagrody. Stworzy to bodziec dla klientów do zbierania punktów oraz chęć powracania do miejsca z powodu osiąganego poczucia sukcesu po zdobyciu określonego etapu w grze zakupowej. Skutkiem wykorzystania tych zachowań jest zwiększenie zaangażowania klientów w proces zakupów oraz zwiększenie ich lojalności wobec marki.

Nowe modele systemów lojalnościowe wykorzystują rywalizację i osiąganie sukcesu w procesie współzawodnictwa – w tym przekraczanie kolejnych poziomów i przodowanie w rankingach. Szczególnie systemy punktowe są dla klientów najbardziej atrakcyjne, dzięki systemowi nagradzania – otrzymywanie nagród motywuje do regularnego korzystania z programu lojalnościowego.

Tworzenie systemu opartego na gamifikacji ma kilka etapów: zdefiniowanie podstawowej czynności niezwiązanej z zakupami najlepiej dla różnych typów klientów, opracowanie systemu punktowego dla określonych akcji, znalezienie rytuału w zachowaniu klientów, co spowoduje regularne korzystanie z systemu.

Ważne jest również zróżnicowanie nagród na stałe i losowe. Nagrody stałe są określonymi gratyfikacjami – np. za liczbę odwiedzin, losowe mogą natomiast zachęcić nowych klientów do otrzymania nieoczekiwanej nagrody.

Nie można zapomnieć o jednym z najważniejszych elementów, czyli funkcji dzielenia się wynikami przez media społecznościowe. Dzięki temu informacje o programie lojalnościowym rozprzestrzenią się w formie viralu, co pozwoli zwiększyć grupę odbiorców oraz trwale utrzymać użytkowników.


Treasure Hunter


Również w Polsce firmy wprowadzają elementy grywalizacji przy wykorzystaniu technologii beacon. W ubiegłym roku firma Screen Network stworzyła aplikację lojalnościową Treasure Hunter. Klient po zalogowaniu się do aplikacji przez Facebook otrzymuje powiadomienie o oferowanej nagrodzie, użytkownik kieruje się wskazówkami na ekranie smartfona. Rozwiązanie to nie korzysta jednak z możliwości nawigacji za pomocą beaconów z wykorzystaniem mapy budynku, określa jedynie odległość – czy użytkownik jest daleko, czy blisko celu. Dotarcie do celu powoduje, że użytkownik otrzymuje oferowaną nagrodę – na ekranie w centrum handlowym wyświetlane jest zdjęcie klienta pobrane z Facebooka oraz jego login i informacje o przyznanym bonusie oraz sposobie jego wykorzystania.


Identyfikacja z produktem i marką


Jak widać podstawowym bodźcem do korzystania z gier zakupowych poza benefitami w postaci tańszych ofert, jest obietnica dobrej zabawy. Korzystanie z dedykowanej aplikacji wymaga od klienta jej instalacji na swoim smartfonie, co robi w zamian za oferowaną rozrywkę i dodatkowe korzyści w postaci nagród.

Należy pamiętać, że tworzenie strategii grywalizacji powinno prowadzić do zaangażowania w podstawowe cele produktu i identyfikację z nim. Jeżeli do takiego prawdziwego zaangażowania nie dojdzie, klienci szybko znajdą inną bardziej ekscytującą grę.

#beacony #aplikacjamobilna #BLE #programlojalnościowy #gamifikacja

Udostępnij
Ostatnie posty
Archiwum
Wyszukaj wg tagów
Nie ma jeszcze tagów.
Podążaj za nami
  • Facebook Basic Square